Motivatie van de kenniswerker

In de pocket met de leuke titel ‘Kennis is Macht… toch?’ gaat  Marianne van Iperen op zoek naar motivatie van de kenniswerker. Ze onderscheidt 5 type kenniswerkers, of ‘kennisdienstverlener’ zoals ze ze zelf noemt:

  • de informatiewerker: de verplaatst, voert in en ordent informatie
  • de kenniswerker: zoekt zelf informatie, voegt toe en combineert
  • de routines professional: hoogwaardig werk en toepassen van beproefde methoden; ervaring en nieuwe combinaties zijn van belang
  • de improvisatie professional: nieuwe creaties, zoekt naar betekenis en gebruikt emotie
  • de meester: wijsheid en delen die met liefde; stellen paradigma’s ter discussie en relateert het aan zingeving

Schokkende conclusie is dat ik als ik met bovenstaande indeling om me heen kijk, ik geen meesters kan duiden…  Zelf heb ik ook nog wel een weg te gaan geloof ik 😉 De motivatie wordt steeds sterker, oplopend van informatiewerker tot de zelfsturing van de meester.

Tot deze indeling is ze gekomen nav eigen onderzoek wat ze heeft los gelaten op het motivatiemodel van Tissen. Vreemd, maar voor zover ik heb kunnen constateren komt ze nergens zelf terug op de titel van het boek. Dus, wie durft?

, ,

  1. Een reactie plaatsen

Geef een reactie

