Competenties en ervaringen met onderzoek en leren

Op de hier eerder genoemde Lessen uit Onderzoek ben ik bij de workshop geweest van Jeroen Imants ‘Competenties voor en opbrengsten van onderzoekend leren’. De vraag is of een school/instelling er goed om en docent of een onderzoeker dat te laten uitvoeren. Zijn ervaring: een goede onderzoeker is geen goede docent en andersom; andere competenties dus. Hij noemde als voorbeeld statistische analyse. Wel maakte Jeroen inzichtelijk dat het wel zeer nuttig en motiverend werkt voor om een docent mee te laten doen in een onderzoek. Maar niet als trekker/hoofdonderzoeker dus.

Jeroen benadrukte ook het belang van een onderzoekshouding. Maar wat is dat? Hij acht een onderzoekshouding van toepassing als je persoonlijke theorieën en veronderstellingen expliciet maakt. Op die manier maak je het toetsbaar.

Tijdens de presentatie kwam ook het volgende onderzoeksmodel voorbij die mij erg aansprak omdat deze manier van opknippen helpt om specifiek te maken wat je wilt onderzoeken:

===========                ============               =========            ==========

Ontwerp van les             Uitvoeren van les          Leeractiviteit          Leerresultaat

en instructie                     en instructie

Advertenties
  1. Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: