zin en onzin van dit blog

Dit blog bestaat om grofweg 3 redenen:
1 – werkgerelateerde reflectie
2 – persoonlijk archief
3 – horen wat anderen van de onderwerpen vinden, cq waar zij mee bezig zijn, cq discussie. Vrij gezegd een tot stand brengen van een kennisdelingsproces, een community rondom bedrijfsleren.

Voor de eerste 2 punten is de opzet voor mij geslaagd. Het dwingt reflectie en ‘het even op een rijtje zetten’ af. Ik heb de blog ook meerdere malen geraadpleegd om even iets terug te zoeken.
Wat betreft reacties en horen wat anderen vinden, cq. mee bezig zijn is de opzet tot nu toe in ieder geval niet succesvol gebleken. Ik heb geen inhoudelijke reacties gehad. Qua pagina hits van afgelopen maand variëren van 30 tot 3 per week. Er lijk een verband te liggen tussen een nieuwe post en aantal hits.

Ik zoek naar een verklaring naar de weinige respons.
Het kan natuurlijk zijn dat de verhaaltjes niet goed zijn geschreven en/of dat Richard Dorland nou niet echt wordt gezien als iemand waarvan je het blog moet lezen. Dat kan, al zal dat vast niet voor iedereen gelden. Voor het gemak parkeer ik deze even en zoek ik verder. Want voor zover ik nu kan overzien vind ik dat dit sowieso er (te) weinig interactie is over dit onderwerp – waar dan ook op internet.

De insteek van dit blog betreft het leren in organisaties. Daarbij hanteer ik de stelling dat het proces van leren erbuiten niet wezenlijk anders is; dat grenzen aan het vervagen zijn onder invloed van ‘social media‘ en zowel ‘formeel als informeel leren‘ tot dit gebied te rekenen.
De Belastingdient Academie pikt studenten en afgestudeerden op van scholen en dus dient het ook aansluiting te vinden hoe het daaraan toegaat en wat het moet doen om een succesvol leer proces daarom te laten volgen. Bedrijfsleren heeft dus ook een directe relatie met de ‘sector leren’ in het algemeen.
Deze vragen lijken me eigenlijk voor de hele sector van toepassing, maar nergens ben ik nog een platform tegen gekomen die daadwerkelijk deze zaken combineert en daaromheen een actieve community weet te vormen. Zelfs meer gespecialiseerde sites als leraar24, welke gesponsord door de overheid, en iets voor e-learning van Wilfred Rubens blog heeft in mijn ogen relatief weinig gebruikers. Anders gezegd, zij doen het goed, maar daar gaan het om honderden. Is dat niet wat weinig op een beroepsbevolking van HRM-ers, Scholen, en consultancy bureau’s en instituties daaromheen als hbo-raad, het nwo en onderzoekers van faculteiten/universiteiten?

Misschien moet ik het maar eens kwantificeren om zo een beter beeld te krijgen van wanneer iets nou een succes genoemd mag worden in deze sector. Meer iets voor een volgende post.

Advertenties
  1. #1 door Erik de Jong op 29/12/2010 - 12:40 AM

    Beste Richard,

    Je blog was een paar maanden uit mijn systeem, maar ik heb goede voornemens voor 2011.

    Volgens mij ligt het gebrek aan reacties zeker niet aan de kwaliteit of relevantie van je stukjes. Ik weet niet precies waar dan wel aan, maar het kan te maken hebben met een van de volgende punten:
    – De 1-9-90 regel, dat de meeste internetters nog steeds alleen informatie opzuigen. Reacties leiden tot reacties, dus wellicht is dit het begin van een ‘volle dansvloer’.
    – Voor mijn gevoel kun je (nog) meer je persoonlijke insteek, twijfel of vragen aan de orde stellen, zodat mensen niet alleen inhoudelijk geprikkeld, maar ook betrokken raken.

    Tot volgend jaar,

    Erik

    • #2 door rhwdorland op 05/01/2011 - 2:44 PM

      Hallo Erik,
      Dank voor je eerste reactie 😀 Ik ga kijken hoe ik je tip kan toepassen.

      Nog de beste wensen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: