De docent als inspiratiebron

Edith Roefs is op zoek gegaan naar het antwoord wat het nou toch is dat die ene docent zo inspireert en de ander niet. Leuk dat het niet gaat om ‘rendement’ van leren, maar veeleer om dat ‘extra’. En ze heeft er de prijs ‘beste kennisproduct’ mee gewonnen.

Haar studie geeft aan de studenten bij een dergelijk proces vaak praten in termen van spannend, verrassend, uitdagend en zich gekend voelen – kortom ze zitten “op het puntje van hun stoel”.
Het gaat volgens Edith erom dat er een discontinuïteit wordt ervaren – ze worden even uit balans gebracht. Hierdoor zullen ze er over blijven nadenken en vanzelfsprekendheden worden opgeschud.

Belangrijk is dat docenten een veilige leefomgeving bieden, betrokkenheid tonen en open zijn. Veel werken met praktijkvoorbeelden en levensduur situatie werken versterkend. De docent dient een cyclisch reflectief proces te begeleiden waardoor het referentiekader wordt vergroot alsook het gedragsrepertoire.

Door het stellen van open vragen en een bepaalde sturing waardoor een nieuw perspectief wordt geboden.

De inspirerende docenten kenmerken zich door een uitgesproken stijl van lesgeven. De docent is confronterend of harmoniërend, geeft uitdagend onderwijs en legt de lat hoog of de docent is gericht op een open dialoog. Er is niet één stijl die de voorkeur geniet; het vermogen van de docent om trouw te zijn aan zichzelf en een eigen doorleefde stijl, is wel bepalend.

Advertenties
  1. Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: