Leerstijlen, waar of niet?

Via Rubens een interessante uiteenzetting gevonden over het nut en onzin over leerstijlen. Het is een nogal lange post waarvan het moraal van het verhaal in dit filmpje van ong. 6 minuten makkelijk wordt uitgelegd. De titel is ‘Learning stlyles don’t Exist’. De stelling lijkt me duidelijk ;-). Zijn redenering:

  1. het lijkt aannemelijk dat mensen voorkeuren hebben. Er zijn zeer veel verschillende indelingen voor. Te  veel… ?
  2. Bijv. de een is iets beter in visueel dan de ander
  3. Maar het leereffect ‘klikt’ op betekenis. Een woordenlijst leer je niet visueel of via geluid. Auditief zou dan meer betrekking hoe de stem precies klonk.
  4. Didactisch kan je ook niets met een auditieve uitleg van de geografische plek van Tanzania. Dat moet je gewoon zien.
  1. #1 door Erik de Jong op 13/01/2012 - 8:52 PM

    Eigenlijk ben ik het wel met de stelling en de gegeven onderbouwing eens. Ik zou echter wel een alternatief willen aandragen: life style instead of learning style. In mijn beleving is vooral het eerste stapje van het leerproces crusiaal en vaak onderschat: het prikkelen, verleiden en nieuwsgierig maken van de deelnemer. De eerste stap van de leerstadia van Maslow: het bewust onbekwaam maken. Het raken van de gevoelige snaar, ‘what’s in it for me’. Vandaar m’n focus op persoonlijke lifestyle/waarde of gezamenlijke bedrijfscultuur.

    Praktisch voorbeeld dat we hebben gerealiseerd. Als deelnemers enthousiast zijn over een leertraject betrekken zij als ambassadeurs hun collega’s erbij via het versturen van een e-card. De verzender van de e-card kan echter kiezen tussen vier verschillende e-cards, om dicht aan te sluiten bij de ontvanger. Niet zozeer verschillende grafische stijlen, maar verschillende boodschappen dus….

    • #2 door rhwdorland op 13/01/2012 - 11:16 PM

      Prikkelen, verleiden en nieuwsgierig maken. Hartstikke waar dat dat eerste stapje oh zo cruciaal is. De typering van lifestyle in dit verband is voor mij nieuw en spreek aan. Doet me ook denken aan zaken rondom leren & motivatie. Ik denk daarbij aan Pink en zo.

Geef een reactie

